Etappe 1: Amsterdam-San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Familie Luttenberg - WaarBenJij.nu Etappe 1: Amsterdam-San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Familie Luttenberg - WaarBenJij.nu

Etappe 1: Amsterdam-San Francisco

Blijf op de hoogte en volg Familie

17 Juli 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Op 16 juli om 5:00 lokale tijd gaat de eerste wekker af. Ingrid en Erik zijn de eersten die wakker zijn, om de laatste voorbereidingen te treffen voor de reis naar San Fransisco. Nadat ook Thom en Nina prettig wakker zijn gemaakt (Thom door het oogverblindende licht op de overloop en Nina die vroeg of ze kon blijven liggen) gaat het toch echt eindelijk gebeuren. Om 6:15 staat het gezin klaar en is ook de taxi gearriveerd. Na een snelle rit naar Schiphol volgt de bagage dropoff procedure, waarbij Erik ons nog bijna een veel te lange rij instuurde. Ook bij de bagage dropoff is het verrassend rustig voor de eerste dag van de zomervakantie. Vervolgens is het tijd om door de security check te gaan, om vervolgens na een grondige paspoortcontrole van Nina te kunnen genieten van een ontbijt in Lounge 2.

Als de laatste spulletjes op Schiphol zijn gekocht is het tijd om naar de F-pier te gaan, waar wij onderweg naar de pier al ons vliegtuig zien staan. De 14-jarige Boeing 747-400 met registratie PH-BFY is vandaag de gelukkige. Boarding begint stipt op tijd met de priority classes, maar gelukkig voor ons laat Erik zich niet kennen en gaat gewoon in de rij staan. Dit is niet zonder resultaat, want om 9:20 zit de familie Luttenberg op haar stoelen in de Economy-Comfort zone. Het vliegtuig wordt stipt om 9:50 weggeduwd bij F06 en nadat de motoren zijn gestart begint het vliegtuig aan de 10 uur en 10 minuten durende vliegreis naar San Fransisco. De start vanaf de Kaagbaan verloopt soepel en na een sterke rechterbocht zijn we op koers naar SFO.

Na de eerste paar duizend kilometers naar San Fransisco over een wolkendek gevlogen te hebben viel er boven Groenland weer wat te zien, prachtige aanblikken waarvan foto's nog volgen. Zo plots als het wolkendek verdween (letterlijk voor de kust van Groenland), verscheen deze ook weer na Groenland te hebben gepasseerd. Na 9 uur en 40 minuten wordt de daling ingezet naar San Fransisco en vliegen wij over de Bay Area voordat wij een U bocht maken om te landen op baan 28L, wat een goed uitzicht levert op de bergen, maar helaas niet op de Golden Gate Bridge.

Om 11:20 lokale tijd is het dan ook zo ver. De Boeing 747 komt rustig neer op het asfalt en gaat vervolgens hard in de remmen om mooi voor schematijd aan de gate te staan. Omdat wij de eerste waren van een groep intercontinentale vluchten (o.a. Seoul, Dubai en Wuhan) stond er geen rij bij de douane. Waar wij allen onze 10 vingers moesten scannen moest Erik er 9,5 scannen, maar hier kon de douanebeambte wel om lachen. Koffers kwamen als laatste en onze transfer was een no-show. Dan maar met een taxi naar het hotel, met een grappige Indiër als chauffeur. In het hotel hebben we gekozen voor een upgrade naar de 26e verdieping met een mooi overzicht over de Bay Area en Downtown SF en gelukkig ook snellere Wi-Fi ;).

In San Fransisco hebben we de eerste boodschappen al gedaan en een leuk restaurantje met heerlijk eten gevonden, waar we morgen nog even terugkomen. Waar Erik voor de volle 100% bezig was met doorbikkelen was hij ook de eerste die toegaf aan de jetlag, gevolgd door Nina en Ingrid. Die liggen nu allemaal naast mij, in het licht, te slapen. Het is tijd dat ik mij daar eens bij ga voegen, want ik ben al bijna 24 uur wakker op het moment van schrijven. Ook al is het nog 'maar' 19:00 hier, in Nederland is het al 4:00..

• 17 Juli 2016 - 10:28

Joke Van Der Beek:

Wat is dit leuk om te lezen en mee te-beleven.Er schuilt een schrijver in jou. x

• 19 Juli 2016 - 10:26

Bob:

Leuk reisverslag.Thom je kunt beter schrijver worden.

• 21 Juli 2016 - 22:05

Henk Hamminga:

Mijn zwager heeft ook 9½ vinger en de douanebeambte, die zijn vingers moest scannen had geen gevoel voor humor.
    Leuk verslag, ik blijf jullie volgen.