Etappe 10: Los Angeles - Salt Lake City - Bozeman - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Familie Luttenberg - WaarBenJij.nu Etappe 10: Los Angeles - Salt Lake City - Bozeman - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Familie Luttenberg - WaarBenJij.nu

Etappe 10: Los Angeles - Salt Lake City - Bozeman

Blijf op de hoogte en volg Familie

03 Augustus 2016 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Vanochtend heel vroeg gaan er 2 wekkers: de een om 3:30 en de ander om 3:45. Nu denken onze trouwe lezers natuurlijk: wat heeft dat voor zin? Nou, Erik werd wakker van wekker nummer 1 en Thom van nummer 2. We hebben een uur de tijd om ons voor te bereiden en dat blijkt ruim voldoende. Om 4:30 stappen we in de taxi richting LAX, de luchthaven van Los Angeles. Onze taxichauffeur vermoedt dat wij haast hebben en rijdt vrolijk met meer dan 100 km per uur over de wegen van Los Angeles. Ook als we de interstate oprijden, rijdt alles verrassend genoeg door.

Eenmaal aangekomen bij de luchthaven wacht de drukte ons gelukkig al weer op. Terminal 5 (de Delta terminal) is onze bestemming en eenmaal binnengestapt wachten enorme rijen op ons, en dat om 5:00! Het duurt dan ook een tijdje of de bagage is ingecheckt (even nog wat lading wisselen omdat er een koffer te zwaar was. Om 6:10 zitten we te ontbijten, voor ons allen een aantal croissants. Daarna is het tijd om naar Gate 53A te gaan, waar ons vliegtuig op ons wacht.

Helaas verspringen de monitoren ineens naar 'This Flight Is Now Delayed' en een 35-minuten vertraging staat ons te wachten. Thom gaat even de terminal verkennen, de rest gebruikt de stopcontacten die Delta aanbiedt in de vertrekhal. Vervolgens wordt boarding omgeroepen om 7:10, de originele vertrektijd, wordt Priority Boarding omgeroepen. Als laatste wordt onze zone omgeroepen en wij stappen aan boord.

De Boeing 757-200 geparkeerd aan de gate is N538US, 20.5 jaar oud en bevat maar 10 stoelen meer dan de 737's van Trasnavia! Deuren sluiten om 7:45 precies (vanwege het wachten op een Crew Member) en we worden weggeduwd bij de gate. Na een korte taxi naar de startbaan kiezen we het luchtruim met een start over het strand, die al snel verdwijnt achter de bewolking. Na een korte vlucht (1.5 uur) komen we binnen op Salt Lake City met een leuk uitzicht over het Salt Lake. We landen in zuidelijke directie en al snel staan we aan de gate. Thom gaat nog even naar de cockpit voor een paar foto's en een praatje met de captain, met wie hij later nog even door de terminal loopt.

Dan begint onze 3 uur overstaptijd. Aangezien we nog steeds niet fatsoenlijk hebben ontbeten stoppen we bij een restaurantje om een sandwich te eten. Met nog een redelijke tijd te gaan, besluiten we om alvast naar de wachtruimte te gaan. Even een snelle internetsessie en de tijd vliegt voorbij. Voor we het weten krijgt Thom een e-mail van Delta dat de vlucht aan het boarden is en niet veel later volgt de omroep. We lopen richting N459SW, een Canadair/Bombardier CRJ200. Ingestapt en wel worden we exact op tijd weggeduwd bij de gate. We taxien naar dezelfde startbaan als we op landden en na 4 vliegtuigen te moesten dulden begint ons kleine vliegtuigje aan de start.

50 Minuten lang vliegen we richting Bozeman. Onderweg, vooral in de daling, worden we nog eens flink wakkergeschud door de turbulentie. Het vliegtuig landt voor de schematijd en we parkeren aan de gate. Iedereen is snel uitgestapt en ook onze bagage is mooi op tijd op de band te vinden. Vervolgens even de auto ophalen, waar 's werelds meest vriendelijke werkneemster ons maar al te graag wilde helpen.. Maar goed, we hebben de auto en zetten koers naar West Yellowstone. Een leuke rit, die ons al een deel van het park laat zien, staat ons in het vooruitzicht. Fantastische Alpenlandschappen en natuur staan ons te wachten. Intussen zitten we in het dorp, in een gezellig 4 personencabin, waar we de komende 4 nachten zullen doorbrengen.

• 03 Augustus 2016 - 13:46

Henk Hamminga:

In Amerika drijft veel op 'oud'. Ik heb wel eens gelezen, dat 30% van het drinkwater weglekt, omdat het waterleidingnet nooit ge-update is.
    Maar goed, in het Park hebben jullie daar geen last van.
    Wel even de BEAR-bell monteren aan de jas, als jullie op berenjacht gaan.
    En om een veelgemaakt misverstand uit de wereld te helpen, hieronder het echte verhaal van hoe het park aan haar naam komt.

De naam Yellowstone is afkomstig van de Minnetaree-Sioux indianen. Zij gaven deze naam aan de rivier die door het park stroomt. In tegenstelling tot wat veel toeristen denken is de rivier niet genoemd naar het gele gesteente in de Yellowstone Canyon maar naar de gele klei op de zandbanken in de buurt van de plaats waar de Yellowstone River samenvloeit met de Missouri.

• 04 Augustus 2016 - 00:02

Bob:

Hallo jongelui,

Leuk reisverslag maar te druk voor mij, ik ben geen 20 meer. Maar het blijft leuk te lezen wat jullie allemaal ondernemen. Succes ermee. Groetjes van hier.

Oa.